Skriv løs! 1

Skriv om musik, ord, eller skriv ud fra en selvvalgt tings synspunkt.

Disse skriveøvelser kan laves parvist, i grupper eller laves blot af dig alene.

At arbejde med forskellige dele af skriveprocessen er vigtigt i forhold til at blive en god skribent.

I disse opgaver, er der fokus på at blive bedre til at beskrive og udtrykke sig nuanceret.

Dette er øvelser, der gerne skulle være sjove og udfordrende.

Samtidig skulle de gerne skulle give dig nogle værktøjer med, som du kan bruge fremadrettet i din skrivning.

Opgave 1 - Nogle ord er bare for lækre...

Nogle ord er bare mere specielle for os end andre: Filihankat, skumfiduser, lommetørklæde eksempelvis.

Opgave 2 - Sæt ord på musik

I denne øvelse skal du sætte ord på musik

Opgave 3 - Tingen

Skriv ud fra en selvvalgt tings synspunkt
Gå tilbage til emne
Skriv løs! 1

Opgave 1 - Nogle ord er bare for lækre...

Andre opgaver til emnet:
Opgave 2 - Sæt ord på musik
Opgave 3 - Tingen
Nogle ord er bare mere specielle for os end andre: Filihankat, skumfiduser, lommetørklæde eksempelvis.

 

Hvad træner du?
I denne øvelse træner du din opmærksomhed over for ords udtryk og indhold, og du lærer at reflektere over ordenes særpræg.

Hvordan gør du? (Denne øvelse skal løses parvist)

Nedskriv nogle ord, som du særligt godt kan lide – dine yndlingsord.

Hvorfor kan du godt lide dem?

Er det på grund af det de betyder, eller måske på grund af måden de lyder på? Vækker disse ord måske minder hos dig?

Forklar det til din sidemand.

Prøv at huske bestemte ord, som du var særlig glad for, dengang du var barn.

Hvorfor kunne du godt lide at sige dem?

Var de sjove eller indviklede at udtale? Eller gådefulde i deres betydning?

Skriv på fem minutter en tekst- det kan være en lille historie eller et digt – hvori der indgår fem af din sidemands yndlingsord.

Læs højt for hinanden.

Hvad har du lært? Hvad kan du bruge det til?
Tal med din sidemand om hvordan det føles at bruge en andens yndlingsord.
 

Gå tilbage til emne
Gå tilbage til emne
Skriv løs! 1

Opgave 2 - Sæt ord på musik

Andre opgaver til emnet:
Opgave 1 - Nogle ord er bare for lækre...
Opgave 3 - Tingen
I denne øvelse skal du sætte ord på musik

Hvad træner du?

Lyrik taler til vores følelser ligesom musik. Ofte bliver vi bedt om at beskrive et digts stemning eller sprogtone. Det kan være svært, især hvis man ikke lige forstår digtet, men i musikken ligger det lige for. 

I denne øvelse træner du din evne til at sætte ord på noget du sanser.

Hvordan gør du? (Denne øvelse kan løses individuelt, parvist, i grupper eller laves på et hold)

 

  • Lyt i 5 minutter til et stykke musik. Vær opmærksom på de stemninger, du oplever i musikken.
  • Beskriv musikkens stemninger med mindst 5 adjektiver/tillægsord (sørgelig, energisk osv.)
  • Skriv herefter på 5 minutter en tekst ud fra din oplevelse af musikken. Det kan være en lille historie, et digt eller en avisnotits.

Hvad har du lært? Hvad kan du bruge det til?
Skriv 5-10 linjer om hvad du har fået ud af øvelsen.

Gå tilbage til emne
Gå tilbage til emne
Skriv løs! 1

Opgave 3 - Tingen

Andre opgaver til emnet:
Opgave 1 - Nogle ord er bare for lækre...
Opgave 2 - Sæt ord på musik
Skriv ud fra en selvvalgt tings synspunkt

Hvad lærer jeg?

At kunne skifte synsvinkel når man skriver, er en meget brugbar evne. Det giver dig som skribent mange flere muligheder.

Du kan beskrive et hus udefra, indefra, omgivelserne fra stuen, ud igennem vinduet, på første sal osv. Så der er mange muligheder, hvis man giver sig selv lov til at lege med synsvinkler.

Opgaven 
Skriv en fiktiv historie set fra en bestemt tings synspunkt, som om den kunne tænke eller føle.

Tingen kan være hvad som helst - et møbel, et kamera, et lyssignal, en is, en bog og så videre.

Gør meget ud af hvad sådan en ting ville tænke om os mennesker, hvis den nu kunne. Du bestemmer selv, om det skal være humoristisk, sørgeligt eller dramatisk.

Historien skal være  min. 150 ord 

Gå tilbage til emne